Remiss eller ej, varmt välkommen!

Genom vårdavtal med Region Stockholm så välkomnar vi patienter remitterade till oss från landstingets samarbetspartners i Stockholm samt hela Sverige. Vi hjälper dig även om du är orolig över födelsemärken eller hudförändringar (hudcancermisstanke) samt andra hudproblem som kräver specialistvård, exempelvis akne, eksem, rosacea och psoriasis.

Bokning av läkartid

Tillhör du Region Stockholm Om du tillhör Region Stockholm och har varit hos oss tidigare eller har remiss från husläkare, ring 08-711 34 00 för att boka in hudläkartid. Om ditt ärende gäller ett återbud och du har svårt att komma fram, eller om telefontiden är slut för dagen, går det bra att lämna ett meddelande.Vi finns även på 1177.se under mina sidor. Där kan du hantera bokningar. 

Tidsbokning kan enbart ske direkt via telefon eller remiss. Vi hjälper till med bedömning av födelsemärken och andra hudförändringar där det finns oro över hudcancer samt vid andra hudbesvär såsom acne och eksem. Telefontid kl 08:00-12:00 alla vardagar. 

För återbudstider, ring vardagar mellan 08:00-09:30, välj inte "bli uppringd" utan vänta kvar i telefon så blir ni placerad i kö.

Om du inte är patient hos oss sedan tidigare och inte har remiss så har du också möjlighet att boka hudläkartid helt privat utan remiss via vår systermottagning Klarabergskliniken www.klarabergskliniken.se som ligger i samma lokaler som Hudläkartjänst. 

Vänligen observera att bokning av läkartid endast kan ske via telefon eller via remiss
Det går tyvärr inte att lämna telefonmeddelande om att man vill bli uppringd i detta ärende. Det går inte heller att boka tid via e-post. 

Patienter från övriga Sverige är också välkomna till oss.

Tack vare den nya patientlagen så är patienter välkomna med remiss även från andra landsting än Stockholm. 

Om du har remiss från läkare från vårdcentral omfattas du av vårdgarantin och har rätt till besök inom 90 dagar. Annars kan du vända dig till vårdgarantikansliet.

Vid akuta besvär bör du kontakta vårdcentral eller akutmottagning. Alla besök hos oss går under regionskostnader, vilket innebär man betalar 250 för alla besök. Detta regleras av Region Stockholm. Patientavgiften är för närvarande 250 kronor. Patienter under 18 respektive över 85 års ålder betalar ingen patientavgift. Frikort gäller.

Avbokning och ombokning

Om du fått en kallelse, men vill avboka din tid, eller om inbokad tid inte passar så att du vill omboka (ändra) din tid, måste vi få besked om detta per telefon minst 24 timmar innan ditt inbokade besök. Detta gäller även om du blir sjuk eller får andra förhinder. Om vi får besked om din av- eller ombokning mindre än 24 timmar före ditt inbokade besök räknas detta som ett uteblivet besök, och vi tar då ut en avgift motsvarande kostnaden för ditt besök. Denna avgift får du betala även om besöket hade varit avgiftsfritt, exempelvis för barn och ungdomar under 18 år. 

Högkostnadsskydd/frikort gäller inte om du behöver betala en avgift för uteblivet besök. Vid uteblivet besök sätts du i de flesta fall åter in på väntelistan, i annat fall får din läkare, eller du själv, inkomma med en ny remiss. 

Om du inte kommer fram på telefonen under telefontiden, eller om du ringer när telefontiden är slut för dagen, går det bra att lämna meddelande om din av- eller ombokning på telefonsvararen. 

  • Datum och klockslag för varje meddelande noteras automatiskt, vilket gör att du inte debiteras för uteblivet besök om ditt meddelande inkommit i tid.

  • I meddelandet bör du nämna om det gäller en av- eller ombokning, namn, personnummer.

  • Tala långsamt och tydligt så att vi kan koppla ditt meddelande till din bokning, annars kan den inte registreras.

 Om ditt meddelande gäller en ombokning kommer du att kontaktas för bokning av ny tid. Av- eller ombokning kan inte ske via e-post.

Har du fått en remiss till Hudläkartjänst?

Växel: 08-711 34 00

Mer info på 1177.se

Kontakta oss